Stowarzyszenie Klub Balonowy Białystok
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasze balony
  • Historia Klubu
  • Nasze osiągnięcia

MENU

  • Start
  • Aktualnosci
  • Pogoda
  • Zawody balonowe
    • Konkurencje
    • Slowniczek baloniarza
  • Statki powietrzne
  • Poczatki baloniarstwa
  • Pierwsze balony w Polsce
  • Poczatki sportu balonowego w Polsce

GALERIA

  • Zdjecia
  • Video
Zawody balonowe

 

FILOZOFIA ZAWODÓW BALONOWYCH

Impreza balonowa jest to dowolne zgromadzenie balonów dla przyjemności widzów lub samych pilotów. Impreza musi być bezpieczna zarówno dla pilotów, jak i dla widzów.

Możliwość otrzymania nagród za umiejętności pilota nie powinna być traktowana jako nadrzędny cel imprezy.  Możliwość taka nie powinna zachęcać lub zmuszać pilota do wykonania działań niebezpiecznych, które mogą być zagrożeniem dla niego, jego sprzętu, pasażerów, załogi naziemnej lub publiczności imprezy.

Bez względu na to, czy są to zawody, czy loty dla przyjemności, lot powinien stanowić wyzwanie do sprawdzenia umiejętności pilotów, bez względu na ich indywidualne doświadczenie.

 

Jak sterować balonem na gorące powietrze?
Sterowanie balonem wymaga umiejętności, chociaż układy sterowania są bardzo proste. Aby unieść się w powietrze, pilot operuje układem sterowania, za pomocą którego otwiera zawór propanu. Pilot może zwiększyć prędkość pionową poprzez zwiększenie płomienia w celu szybszego podgrzania powietrza.
Balony mają również linkę na górze powłoki do otwierania zaworu upustowego. Gdy pilot pociąga za dołączoną linkę, nieco gorącego powietrza może ulotnić się z powłoki, zmniejszając wewnętrzną temperaturę powietrza. W rezultacie balon zwalnia swoje wznoszenie. Jeśli pilot pozostawia zawór otwarty wystarczająco długo, balon zaczyna opadać.

Zasadniczo są tylko układy: sterowania ciepłem do wznoszenia się i odpowietrzające do opadania. Fakt ten nasuwa interesujące pytanie: skoro pilot może poruszać balonem na ciepłe powietrze tylko w górę i na dół, jak balon taki przemieszcza się z miejsca na miejsce? Jak się okazuje, pilot może wykonywać manewry poziome poprzez zmiany ich pozycji pionowych, ponieważ wiatr wieje w różnych kierunkach na różnych wysokościach. Żeby przemieścić się w konkretnym kierunku, pilot musi wznosić się i obniżać lot do odpowiedniego poziomu oraz lecieć z wiatrem. Ponieważ szybkość wiatru generalnie zwiększa się wraz z wysokością atmosfery, piloci mogą również regulować prędkość poziomą przez zmienianie wysokości.

Oczywiście, nawet najbardziej doświadczony pilot nie ma całkowitej kontroli toru lotu. Przeważnie warunki wiatrowe dają nam tylko kilka opcji. W konsekwencji nie możesz tak naprawdę sterować balonem na całym kursie. Co więcej, bardzo rzadko zdarza się, że jesteś w stanie tak sterować , by powrócić do swojego punktu wyjściowego. Zatem, inaczej niż w przypadku latania samolotem, sterowanie balonem na ciepłe powietrze jest w dużej mierze improwizowane. Z tego powodu część załogi musi pozostać na ziemi i podążać za nim samochodem, aby patrzeć gdzie ląduje.

 

 


Przykładowy profil wysokości lotu (zmiana wysokości lotu w celu odszukania właściwego kierunku wiatru)

 


Ślad lotu 3D (widoczna zmiana kierunku lotu w zależności od wysokości)


« poprzednia