Stowarzyszenie Klub Balonowy Białystok
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasze balony
  • Historia Klubu
  • Nasze osiągnięcia

MENU

  • Start
  • Aktualnosci
  • Pogoda
  • Zawody balonowe
  • Statki powietrzne
    • Balony na ogrzane powietrze
    • Balony gazowe
    • Balony gazowo-cieplne
    • Sterowce
  • Poczatki baloniarstwa
  • Pierwsze balony w Polsce
  • Poczatki sportu balonowego w Polsce

GALERIA

  • Zdjecia
  • Video
Statki powietrzne

 

 

KLASYFIKACJA STATKÓW POWIETRZNYCH

 

 

Statki powietrzne dzielą się na dwie zasadnicze grupy: aerodyny – statki cięższe od powietrza i aerostaty – statki lżejsze od powietrza. Statki cięższe od powietrza unoszą się nad ziemią dzięki sile nośnej, zależnej od prędkości ruchu.

 

 

Balon – statek powietrzny lżejszy od powietrza, bez własnego źródła napędu, unoszący się dzięki wyporowi tzn. sile skierowanej ku górze, równej różnicy masy powietrza wypartego przez balon i masy własnej balonu i załogi.


 

Balon na uwięzi – balon o kształcie wydłużonym, opływowym unoszący się w powietrzu z przymocowaną do niego liną, której drugi koniec jest stale zakotwiczony do ziemi lub znajduje się np. na bębnie ściągarki ustawionej na ziemi. Balony na uwięzi dzielą się na balony zaporowe, obserwacyjne, dźwigi.

 

 

Sterowiec – balon w kształcie cygara posiadający napęd i system sterowania. Sterowce znalazły zastosowanie w transporcie lotniczym, w służbie patrolowej; znane są również, jako pierwsze środki ataku z powietrza. Współcześnie stosuje się sterowce do celów transportowych, badawczo naukowych, radiolokacyjnych, reklamowych itp. Sterowce z kolei dzielą się na następujące klasy: szkieletowe, półszkieletowe, ciśnieniowe. Podział ten wynika z różnych układów konstrukcyjnych.

 

 

Balon wolny – balon przeznaczony do lotów swobodnych. Balony wolne zaliczane są do klasy A, którą dzieli się na pięć podklas, z których każda zawiera 15 kategorii odpowiadających rozmiarom balonu. Występują następujące podklasy balonów:

 

Podklasa AA – balony wolne nieposiadające na wyposażeniu palnika, które uzyskują swoją wyporność przez zastosowanie gazu lżejszego od powietrza, bez utrzymywania zwiększonego ciśnienia w powłoce balonu.

Podklasa AX – balony wolne, które uzyskują swoją wyporność wyłącznie w wyniku podgrzewania powietrza. Powłoka tych balonów nie może być wypełniona żadnym innym gazem niż powietrze i normalne produkty spalania.

Podklasa AM – balony wolne, w których do wypełnienia powłoki stosuje się zarówno gaz lżejszy od powietrza i podgrzewacz powietrza (palnik), bez utrzymywania zwiększonego ciśnienia w powłoce balonu.

Podklasa AS – balony wolne wypełnione gazem lżejszym od powietrza i zaprojektowane tak, aby umożliwić utrzymywanie zwiększonego ciśnienia powłoki balonu, co w sposób istotny wpływa na osiągi balonu.

Podklasa AT – balony wolne niekwalifikujące się do żadnej z wymienionych wyżej klas.

W zależności od rozmiarów powłoki, dla każdej z podklas podporządkowuje się następujące kategorie:

 

 

250 m³ i   mniej

AA – 1

AX  - 1

AM – 1

AS – 1

AT – 1

250 m³ do 400 m ³

AA – 2

AX – 2

AM – 2

AS – 2

AT – 2

400 m³ do 600 m³

AA – 3

AX – 3

AM – 3

AS – 3

AT – 3

600 m³ do 900 m³

AA – 4

AX – 4

AM – 4

AS – 4

AT – 4

900 m³ do 1200 m³

AA – 5

AX – 5

AM – 5

AS – 5

AT – 5

1200 m³ do 1600 m³

AA – 6

AX – 6

AM – 6

AS – 6

AT – 6

1600 m³ do 2200 m³

AA – 7

AX – 7

AM – 7

AS – 7

AT – 7

2200 m³ do 3000 m³

AA – 8

AX – 8

AM – 8

AS – 8

AT – 8

3000 m³ do 4000 m³

AA – 9

AX – 9

AM – 9

AS – 9

AT – 9

4000 m³ do 6000 m³

AA – 10

AX – 10

AM – 10

AS – 10

AT – 10

6000 m³ do 9000 m³

AA – 11

AX – 11

AM – 11

AS – 11

AT – 11

9000 m³ do 12000 m³

AA – 12

AX – 12

AM – 12

AS – 12

AT – 12

12000 m³ do 16000 m³

AA – 13

AX – 13

AM – 13

AS – 13

AT – 13

16000 m³ do 22000 m³

AA – 14

AX – 14

AM – 14

AS – 14

AT – 14

22000 m³ i  więcej

AA – 15

AX – 15

AM – 15

AS – 15

AT – 15

 

 

 

Pojemność balonu wolnego powinna być obliczana w oparciu o jego kształt geometryczny, z uwzględnieniem największej objętości, jaką balon może osiągnąć w locie. Pojemność powinna być zaokrąglona do pełnego 1 metra sześciennego..

« poprzednia