Statki powietrzne |
KLASYFIKACJA STATKÓW POWIETRZNYCH
Statki powietrzne dzielą się na dwie zasadnicze grupy: aerodyny – statki cięższe od powietrza i aerostaty – statki lżejsze od powietrza. Statki cięższe od powietrza unoszą się nad ziemią dzięki sile nośnej, zależnej od prędkości ruchu.
Balon – statek powietrzny lżejszy od powietrza, bez własnego źródła napędu, unoszący się dzięki wyporowi tzn. sile skierowanej ku górze, równej różnicy masy powietrza wypartego przez balon i masy własnej balonu i załogi.
Balon na uwięzi – balon o kształcie wydłużonym, opływowym unoszący się w powietrzu z przymocowaną do niego liną, której drugi koniec jest stale zakotwiczony do ziemi lub znajduje się np. na bębnie ściągarki ustawionej na ziemi. Balony na uwięzi dzielą się na balony zaporowe, obserwacyjne, dźwigi.
Sterowiec – balon w kształcie cygara posiadający napęd i system sterowania. Sterowce znalazły zastosowanie w transporcie lotniczym, w służbie patrolowej; znane są również, jako pierwsze środki ataku z powietrza. Współcześnie stosuje się sterowce do celów transportowych, badawczo naukowych, radiolokacyjnych, reklamowych itp. Sterowce z kolei dzielą się na następujące klasy: szkieletowe, półszkieletowe, ciśnieniowe. Podział ten wynika z różnych układów konstrukcyjnych.
Balon wolny – balon przeznaczony do lotów swobodnych. Balony wolne zaliczane są do klasy A, którą dzieli się na pięć podklas, z których każda zawiera 15 kategorii odpowiadających rozmiarom balonu. Występują następujące podklasy balonów:
Podklasa AA – balony wolne nieposiadające na wyposażeniu palnika, które uzyskują swoją wyporność przez zastosowanie gazu lżejszego od powietrza, bez utrzymywania zwiększonego ciśnienia w powłoce balonu. Podklasa AX – balony wolne, które uzyskują swoją wyporność wyłącznie w wyniku podgrzewania powietrza. Powłoka tych balonów nie może być wypełniona żadnym innym gazem niż powietrze i normalne produkty spalania. Podklasa AM – balony wolne, w których do wypełnienia powłoki stosuje się zarówno gaz lżejszy od powietrza i podgrzewacz powietrza (palnik), bez utrzymywania zwiększonego ciśnienia w powłoce balonu. Podklasa AS – balony wolne wypełnione gazem lżejszym od powietrza i zaprojektowane tak, aby umożliwić utrzymywanie zwiększonego ciśnienia powłoki balonu, co w sposób istotny wpływa na osiągi balonu. Podklasa AT – balony wolne niekwalifikujące się do żadnej z wymienionych wyżej klas. W zależności od rozmiarów powłoki, dla każdej z podklas podporządkowuje się następujące kategorie:
Pojemność balonu wolnego powinna być obliczana w oparciu o jego kształt geometryczny, z uwzględnieniem największej objętości, jaką balon może osiągnąć w locie. Pojemność powinna być zaokrąglona do pełnego 1 metra sześciennego..
|